Ο λόγος αποτελεί το θεμέλιο της γλωσσικής και μη γλωσσικής επικοινωνίας του παιδιού, τόσο με την οικογένεια του όσο και με το σχολείο του, τους φίλους του, γενικότερα την κοινωνία. Αποτελεί καθοριστικό παράγοντας στη γνωστική, ψυχοκοινωνική, και στην συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού.

Η επιστήμη της λογοθεραπείας ασχολείται με τις διαταραχές λόγου, φωνής ομιλίας και μάσησης – κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες, όποια κι αν είναι η αιτία αυτών των διαταραχών: νευρολογική, εξελικτική ή λειτουργική. Αποσκοπεί στην ανάπτυξη της εξωλεκτικής και λεκτικής επικοινωνίας, την καθαριότητα της ομιλίας και της φωνής και στην παραγωγή λόγου των βαρήκοων.

Γιατί εμφανίζονται προβλήματα στο λόγο;

Διότι κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης το παιδί ενδέχεται να υπολείπεται στην κατάκτηση οποιουδήποτε στοιχείου του λόγου, με αποτέλεσμα να εμφανίζεται έτσι καθυστέρηση στη γενικότερη κατάκτηση του συστήματος του λόγου.

Που μπορεί να οφείλεται η καθυστέρηση στην κατάκτηση του συστήματος του λόγου;

Μπορεί να οφείλεται σε:

  • Μια γενική ανωριμότητα στην έκφραση, η οποία μπορεί να ξεπεραστεί με το πέρασμα του χρόνου. Αυτή η ανωριμότητα ενδεχομένως να οφείλεται σε ανωριμότητα του κεντρικού νευρικού συστήματος.
  • Νοητική καθυστέρηση, διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή (αυτισμός).
  • Διαταραχή του λόγου, κατά την οποία το παιδί δυσκολεύεται να εφαρμόσει κανόνες σε οποιοδήποτε επίπεδο του λόγου, δηλαδή στο επίπεδο της γλώσσας, στην κωδικοποίηση και στην αποκωδικοποίηση του μηνύματος, και στην ομιλία.
  • διαταραχές άρθρωσης και φωνολογικής ανάπτυξης
  • διαταραχές ροής
  • διαταραχές φωνής
  • δυσκολίες κατάποσης
  • διαταραχές αντιληπτικού λόγου
  • διαταραχές εκφραστικού λόγου
  • αναπτυξιακά σύνδρομα
  • αναπτυξιακή καθυστέρηση
  • νοητική υστέρηση
  • διαταραχές λόγω τραυματισμού ή νευρολογικής πάθησης
  • δυσκολίες ανάγνωσης
  • δυσκολίες γραπτού λόγου
  • καθυστερεί στην ανάπτυξη του λόγου του σε σχέση με συνομήλικα παιδιά
  • ο λόγος του παραμένει στάσιμος ή παρουσιάζει ενδείξεις ότι επιδεινώνεται
  • σταματήσει ξαφνικά να μιλάει
  • έχει γλωσσικές δυσκολίες λόγω δυσκολιών ακοής
  • δυσκολεύεται στη μάσηση και την κατάποση
  • έχει διάγνωση διάχυτης αναπτυξιακής διαταραχής
  • έχει διαγνωσθεί με σύνδρομο που σχετίζεται με αναπτυξιακή καθυστέρηση
  • έχει νοητική υστέρηση
  • έχει δυσκολία στην άρθρωση/δε μιλάει καθαρά
  • κατά την ομιλία κάνει συγκεκριμένα φωνολογικά λάθη
  • έχει δυσκολίες στη ροή του λόγου του (π.χ. μιλάει αργά ή γρήγορα) ή τραυλίζει
  • δυσκολεύεται να κατανοήσει τί του λέμε
  • ο λόγος του δε γίνεται πάντα κατανοητός (δυσκολεύεται να ξεκινήσει μία πρόταση, επαναλαμβάνει λέξεις, χρησιμοποιεί μικρές και όχι σωστά οργανωμένες προτάσεις)
  • αδυνατεί να οργανώσει σωστά το λόγο του (π.χ. δεν μπορεί να αφηγηθεί απλά και πρόσφατα γεγονότα - μετά την ηλικία των 4 ετών)

Το εύρος των δυσκολιών που καλύπτει η Λογοθεραπεία είναι:

 

  • διαταραχές άρθρωσης και φωνολογικής ανάπτυξης
  • διαταραχές ροής
  • διαταραχές φωνής
  • δυσκολίες κατάποσης
  • διαταραχές αντιληπτικού λόγου
  • διαταραχές εκφραστικού λόγου
  • αναπτυξιακά σύνδρομα
  • αναπτυξιακή καθυστέρηση
  • νοητική υστέρηση
  • διαταραχές λόγω τραυματισμού ή νευρολογικής πάθησης
  • δυσκολίες ανάγνωσης
  • δυσκολίες γραπτού λόγου

 

Σε ένα πρόγραμμα λογοθεραπείας, ο λογοθεραπευτής αξιολογεί και σχηματίζει το κατάλληλο θεραπευτικό σχήμα, το οποίο αναθεωρείται και επαναπροσδιορίζεται σύμφωνα με την πρόοδο του ατόμου. Για την αποτελεσματικότερη πορεία και έκβαση του θεραπευτικού προγράμματος, είναι απαραίτητη η στενή συνεργασία με άλλες ειδικότητες, τους γονείς, τον/την εκπαιδευτικό και όποιον εμπλέκεται με τη φροντίδα του ατόμου.

Ένα παιδί ενδέχεται να χρειάζεται πρόγραμμα λογοθεραπείας, όταν:

  • καθυστερεί στην ανάπτυξη του λόγου του σε σχέση με συνομήλικα παιδιά
  • ο λόγος του παραμένει στάσιμος ή παρουσιάζει ενδείξεις ότι επιδεινώνεται
  • σταματήσει ξαφνικά να μιλάει
  • έχει γλωσσικές δυσκολίες λόγω δυσκολιών ακοής
  • δυσκολεύεται στη μάσηση και την κατάποση
  • έχει διάγνωση διάχυτης αναπτυξιακής διαταραχής
  • έχει διαγνωσθεί με σύνδρομο που σχετίζεται με αναπτυξιακή καθυστέρηση
  • έχει νοητική υστέρηση
  • έχει δυσκολία στην άρθρωση/δε μιλάει καθαρά
  • κατά την ομιλία κάνει συγκεκριμένα φωνολογικά λάθη
  • έχει δυσκολίες στη ροή του λόγου του (π.χ. μιλάει αργά ή γρήγορα) ή τραυλίζει
  • δυσκολεύεται να κατανοήσει τί του λέμε
  • ο λόγος του δε γίνεται πάντα κατανοητός (δυσκολεύεται να ξεκινήσει μία πρόταση, επαναλαμβάνει λέξεις, χρησιμοποιεί μικρές και όχι σωστά οργανωμένες προτάσεις)
  • αδυνατεί να οργανώσει σωστά το λόγο του (π.χ. δεν μπορεί να αφηγηθεί απλά και πρόσφατα γεγονότα - μετά την ηλικία των 4 ετών)

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ARISTON TEST

PHOTO GALLERY

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΚΑΛΥΨΗ

Που θα μας βρείτε

ΚΕΝΤΡΑ ΠΑΙΔΙΟΥ ΕΦΗΒΟΥ & ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

1ο Κέντρο στην οδό Χατζημιχάλη 71 στη Φιλιππούπολη Λάρισας

2ο Κέντρο στην οδό Αριστείδου 6 & Κύπρου 105, Λάρισα (Είσοδος από Αριστείδου)

Μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μας:

1ο Κέντρο: Τηλ./Fax: 2410615642, Κιν.: 6940441578

2ο Κέντρο: Τηλ./Fax: 2413018574, Κιν.: 6940441568

  • Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.